Development of soil science in Paraguay. Pedagogical background and some technical aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18004/investig.agrar.2023.diciembre.2502756%20

Keywords:

history, education, soils, Paraguay

Abstract

Knowing and understanding the historical development of an academic discipline allows us to identify more clearly its future progress. The main objective of this work is to present a brief description of the historical process experienced by the development of Soil Science in Paraguay. Methodologically, it was based on the review and investigation of bibliographic materials and interviews to national experts related to Soil Science. The historical approach includes the review and analysis of the implementation and teaching of Soil Science in Paraguay; likewise, the historical process for the installation of the first Soil Laboratories in Paraguay was reviewed, as well as the consolidation of the scientific association of Soil Science in Paraguay. As results, Soil Science education in Paraguay has made progress in the period studied; it has incorporated experts trained both in foreign universities and in Paraguayan universities; there was a substantial improvement in the quantity and quality of Soil Laboratories, responsible for facilitating studies in the country; Significant progress was also made in soil studies and in the field of the association, progress has been made with the creation and strengthening of the Paraguayan Society of Soil Science (SOPACIS).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Agencia de Cooperación Internacional del Japón - JICA (2019). Catálogo de impactos de la cooperación de la JICA a lo largo de 40 años (1979-2019). Disponible en: file:///c:/users/arnulfo%20encina/documents/a%c3%91o%202021/publicaciones/historia%20de%20ciencia%20del%20suelo%20en%20py/bibliografias%20utilizadas/natalicio%20talavera/jica%20%20%20resumen%20de%20apoyos%20a%20py%20folletos_03.pdf

Agronómico (2015?). Agricultura inteligente. Equipos y metodología diferenciada para diagnosticar y corregir problema del suelo. Disponible en: https://www.agronomico.com.py/

Bertoni, M. (1900). Escuela de Agricultura: Relación de los exámenes generales de diploma, resultados y fiesta de colación. Revista de Agronomía, Boletín de la Escuela Nacional de Agricultura, 2(4-5).

Bertoni, M. (1902). El humus y la fertilización de las tierras pobres. Revista de Agronomía, Boletín de la Escuela Nacional de Agricultura, 3(1).

Bertoni, M. (1910). Sobre la enseñanza agrícola en el Paraguay. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 4(3–4).

Bertoni, M. (1910). Tierras y Análisis de Tierras. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 4(4–5).

Bertoni, M. (1910). El mejor de los abonos. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 4(6).

Bertoni, M. (1910). Sobre algunos nidos nuevos de Hymenopteros del Paraguay.: Odynerus (s. lato). Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, IV(9–10).

Bertoni, M. (1910). La cubierta verde en los cultivos tropicales : experiencias que abonan en su favor. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, IV(11–12). Diciembre 1910 – Enero, 1911.

Bertoni, M. (1911). Cubierta verde. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 5(2).

Bertoni, M. (1911). Mucuna (Mucuna utilis). Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 5(2).

Bertoni, M. (1911). Tierras del Chaco y sus aptitudes. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 5(2), 75-76.

Bertoni, M. (1911). IV cubierta y abono verde. Revista de Agronomía, Boletín de la Estación Agronómica de Puerto Bertoni, 5(2).

Cámara paraguaya de exportadores de cereales y oleaginosas (CAPECO). (2015). Padronización de análisis de suelos. Disponible en: https://capeco.org.py/agricultura/proyectos-es/

Caputo, L. (2008). Evolución y perspectivas de la Educación Técnica Agropecuaria del Paraguay frente a la juventud rural. Marzo 2008. Asunción. Documento de Trabajo Nº 122. Disponible en:http://www.baseis.org.py/wp-content/uploads/2014/03/1395154878.pdf

Centro Tecnológico Agropecuario del Paraguay (CETAPAR). (2017). Relatorio Impacto Ambiental. Disponible en:http://www.mades.gov.py/wp-content/uploads/2018/07/rima-1402.2017_oficina-administrativalaboratorio-de-suelosemillas-bromatologiafertilizantes_exp.-seam-7042.17_fundacion-nikkei-cetapar.pdf

Cooperativa Manduvirá Ltda. (2018). Noticia inauguración de laboratorio de suelo. Disponible en: https://www.manduvira.com/index.php/es/cooperativa/historia

Diaz, F. (1902). Análisis de tierra. Revista de Agronomía, Boletín de la Escuela Nacional de Agricultura, 3(1).

Espinoza, F. (2019). Caña de Azúcar. Manual Técnico. Instituto Paraguaya de Tecnología Agraria (IPTA). 2019. 80p. San Lorenzo Paraguay

Facultad de Ciencias Agropecuarias (2023). Resolución número 132/22. Facultad de Ciencias Agropecuarias, Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción, Sede Caaguazú, Campus Coronel Oviedo.

Facultad de Ingeniería Agronómica (2011). Comisión de revisión curricular. Facultad de Ingeniería Agronómica, Universidad Nacional del Este.

Facultad de Ingeniería Agronómica (2019). Resolución 246/2019. Facultad de Ingeniería Agronómica, Universidad Nacional del Este.

Facultad de Ingeniería Agronómica (2019). Resolución 248/2019. Facultad de Ingeniería Agronómica, Universidad Nacional del Este.

Facultad de Ciencias Agrarias. (2021). Guía académica Facultad de Ciencias Agrarias - Universidad Nacional de Asunción. Disponible en: http://www.agr.una.py/descargas/academico/guia_acad_2020.pdf

Facultad de Ciencias de la Producción. Universidad Nacional de Caaguazú (UNCA) (2008). Disponible en: https://www.google.com/search?rlz=1C1SQJL_esPY907PY907&ei=0h8kYLuJMtm65OUPrbelkAI&q=Facultad+Ciencias+de+la+Producci%C3%B3n+de+la+Universidad+Nacional+de+Caaguazu+creacion&oq=Facultad+Ciencias+de+la+Producci%C3%B3n+de+la+Universidad+Nacional+de+Caaguazu+creacion&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzoGCAAQFhAeOgUIABDNAjoFCCEQoAE6BwghEAoQoAE6CAghEBYQHRAeULkrWPCjAWDtqAFoAXACeAKAAaAEiAGLQZIBDDAuNDAuNS4yLjIuMZgBAKABAaABAqoBB2d3cy13aXqwAQDAAQE&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwi7utq089_uAhVZHbkGHa1bCSIQ4dUDCA0&uact=5

Facultad de Ciencias Agropecuarias y Desarrollo Rural. (2001). Disponible en:

https://agropecuarias.unp.edu.py/wp-content/uploads/2017/09/Programas-Ing-Agp-Segundo-Curso.pdf

Facultad de Ciencias Agropecuarias y Desarrollo Rural (2001). Disponible en:

https://agropecuarias.unp.edu.py/wp-content/uploads/2017/09/Programas-Ing-Agp-Tercer-Curso.pdf

Facultad de Ciencias Agropecuarias y Desarrollo Rural (2001). Disponible en:

https://agropecuarias.unp.edu.py/wp-content/uploads/2017/09/Programas-Ing-Agp-Cuarto-Curso.pdf

Giménez, N. (Entrevistada el 30 de agosto 2022). (Arnulfo Encina Rojas, Entrevistador). Ciudad de Asunción, departamento Central, Paraguay.

Laborsolo. (2018?) Noticia. Disponible en: https://www.itapua.gov.py/index.php/noticias/itapua-cuenta-con-el-primer-laboratorio-para-el-estudio-de-suelo-del-pais.

Laboratorio Biosollo.(2005). Disponible en: http://biosollo.com.py/nosotros/

MACC Agro (2024?). Disponible en: http://macc.com.py/nosotros/

MAG/MEC (2004). Currículum del Bachillerato Técnico Agropecuario. Ministerio de Educación y Cultura. Ministerio de Agricultura y Ganadería. Asunción-Paraguay

Señores Empresarios Ganaderos Paraguay 1900. (2019?). Escuela Nacional de Agricultura. Disponible en: http://www.paraguay1900.com/1900/La-Escuela-Nacional-de-Agricultura.html. Extraído 03 de junio de 2019

Servicio Técnico Interamericano de Cooperación Agrícola (STICA). (1949). Agricultural Progress in Paraguay. Summary Report 1942 – 1949. June 1949, Whashington.

Scavone, C. (2016). La agronomía y sus días. ABC Rural. Obtenido el 18 de agosto 2020. Caio Scavone. Disponible en: https://www.abc.com.py/edicion-impresa/opinion/la-agronomia-y-sus-dias1520378.html

Sociedad Paraguaya de Ciencia del suelo (2000). Actas oficiales de la Sociedad Paraguaya de Ciencia del suelo (SOPACIS). San Lorenzo.

Sustenlab (2012). Sustenlab. Laboratorio de suelos y vegetales. Disponible en: http://sustenlab.com.py/servicios.shtml

Timac AGRO (2021). Disponible en: https://py.linkedin.com/company/timacagropy

Trociuk & Cia A.G.I.S.A (2018). Comunicación de progreso. Gestión 2018. Disponible en: https://s3-us-west-2.amazonaws.com/ungc-production/attachments/cop_2019/477793/original/Trociuk_-_Gesti%C3%B3n_2018.pdf?1566595576

Universidad Nacional de Itapúa (UNI). Ciencias Agropecuarias y Forestales. (199?). Disponible en: https://archivo.uni.edu.py/2007-2013/mUNI/historia.php

Universidad Nacional de Asunción. Facultad de Ciencias Agrarias, Dirección de Postgrado. (2022). Disponible en: http://www.agr.una.py/descargas/postgrado/informativo_maestria_ciencia_suelo.pdf

Universidad Nacional de Asunción. (1994). Historia de la Universidad Nacional de Asunción (1889-1989). Volumen III (1940-1965). Pág. 1 – 287.

Unidad Pedagógica Hohenau (2023). Resolución número 132/22, Unidad Pedagógica Hohenau, Universidad Católica Nuestra Señora de la Asunción, Proyecto de Sede Caaguazú, Campus Coronel Oviedo.

Universidad Nacional de Concepción (2022). Resolución CONES N° 553/2022, por la cual se aprueba la habilitación del Programa Especialización en Fertilidad de Suelo y Nutrición de Plantas de La Universidad Nacional De Concepción (UNC), Sede Central – Concepción”. Concepción: Universidad Nacional de Concepción.

Published

2024-03-25

How to Cite

Encina Rojas, A., López Gorostiaga, O., Alonso Jara, P. ., Moreno Servin, G. ., Fatecha, A., & Silvero, J. M. . (2024). Development of soil science in Paraguay. Pedagogical background and some technical aspects. Investigación Agraria, 25(2), 99–107. https://doi.org/10.18004/investig.agrar.2023.diciembre.2502756
CITATION
DOI: 10.18004/investig.agrar.2023.diciembre.2502756
Published: 2024-03-25

Issue

Section

REVIEW ARTICLES